Uw pensioen, uw toekomst
Love your future. Shell Pensioen
SNPS. Smarten up your future
Jaarverslag 2020 – Shell Nederland Pensioenfonds Stichting 
Inzicht

Communicatie in de lift

In 2020 heeft SNPS grote stappen gemaakt op communicatiegebied. Debby van der Voort, communicatiemanager Shell Pensioenbureau Nederland, aan het woord.

Een project waar we erg trots op zijn, is de communicatie rondom corona. In samenwerking met onze administrateur Achmea Pensioen Services (APS) slaagden we erin om de deelnemers vanaf het eerste moment zorgvuldig te informeren. Zo stond er direct in maart een speciale ‘coronapagina’ live over de impact van het coronavirus op de pensioenen. Een deelnemersgerichte aanpak die onder meer geprezen werd in vakblad PensioenPro. Een ander thema waarover SNPS uitvoerig communiceerde in 2020 is het Pensioenakkoord. Door de belangrijkste punten helder uiteen te zetten, weten deelnemers wat er voor hen gaat veranderen.

Succes beeldbellen

Om nog persoonlijker te kunnen communiceren, werd beeldbellen in het eerste kwartaal geïntroduceerd: een extra mogelijkheid om – face to face – in contact te komen met het klantenteam. Door nieuwe medewerkers, deelnemers die bijna met pensioen gaan en expats die het Nederlandse pensioenstelsel beter willen begrijpen, wordt gretig gebruikgemaakt van deze gelegenheid tot persoonlijk pensioenvoorlichting. Het succes is terug te zien in de waardering: beeldbellen krijgt van de gebruikers gemiddeld een 9. Daarnaast zijn er meerdere sms-pilots geweest, waarbij een selecte groep deelnemers sms’jes ontvingen met relevante pensioeninformatie. Ook stuurde SNPS, medewerkers die uit dienst gingen een kaart met het verzoek om hun gegevens aan te passen. Dit werd gedaan door 35 procent van de geadresseerden (5 procent is gemiddeld in de markt) en laat zien dat oud-medewerkers erg betrokken zijn bij Shell. Verder liep er een pilot waarbij deelnemers met ontbrekende gevevens werden nagebeld. Van de 130 mensen die het belbureau te pakken kreeg, verstrekten 80,8 procent aanvullende gegevens.


“De nieuwsbrieven zijn geoptimaliseerd en worden nu door 85 procent van de ontvangers geopend”

Ongekend resultaat nieuwsbrieven

Een ander punt waar het afgelopen jaar werk van is gemaakt, zijn de nieuwsbrieven. Deze zijn geoptimaliseerd en worden nu door 85 procent van de ontvangers geopend. Een ongekend resultaat in de pensioenwereld. Ook de homepage van Shell Pensioen is onder handen genomen. Relevante informatie is daardoor makkelijker vindbaar. Daarnaast is er een aparte ESG-pagina opgezet. Uit het ESG -deelnemersonderzoek, waar 7.000 deelnemers van zowel SNPS als SSPF aan mee deden, bleek dat men meer wil weten over dit onderwerp. De pagina werd op ludieke wijze gelanceerd met een speciale kerstkaart die aan alle deelnemers werd toegezonden.

Om erachter te komen hoeveel vertrouwen deelnemers in het fonds hebben, is er een uitvraag gehouden. SNPS scoorde een dikke 8,5. Uit de resultaten blijkt bijvoorbeeld dat Nederlandstalige deelnemers meer vertrouwen hebben in het pensioenfonds dan Engelstalige deelnemers. SNPS probeert hier in de toekomst in communicatie meer rekening mee te houden.

Over Debby van der Voort

Als communicatiemanager van Shell Pensioenbureau Nederland is Debby verantwoordelijk voor de communicatie naar 40.000 deelnemers: actieven, oud-medewerkers en gepensioneerden. Met een achtergrond in de PR-wereld heeft Debby gewerkt bij bedrijven als PricewaterhouseCoopers (PwC) en Deloitte. Voor Shell organiseerde ze events als Formule 1 hospitality, Shell Eco-marathon en Generation Discover. Haar interesse ligt bij de kennis van gedragsverandering door communicatie, toegepast op een ‘low interest’ onderwerp als pensioen. Debby woont in Den Haag, samen met Martin en zoon Mink.

TOEZICHT

Verantwoordingsorgaan