Interview met Suzanne Pama; manager klantteam Achmea voor Shell Pensioenfondsen

Met elkaar sterker uit de crisis

Eind 2019 brak in China het coronavirus uit. Begin 2020 kreeg Nederland te maken met een alarmerende situatie. Op welke manier heeft het bestuur van SNPS de negatieve gevolgen van de coronacrisis het hoofd geboden? En wat voor gevolgen had deze crisis op de werkwijze van onze pensioenuitvoerder (Achmea Pensioen Services)? Suzanne Pama, manager van het klantteam van de Shell Pensioenfondsen waaronder SNPS, vertelt.

Het was me nogal een jaar. Kun je ons meenemen door het proces van deze crisissituatie?

“Ons kantoor is gevestigd in Tilburg en vanwege de grote uitbraak in Brabant werkten wij al vrij snel vanuit huis. Een groot voordeel was dat thuiswerken niet geheel nieuw voor ons was, dus de overstap naar fulltime thuiswerken op grote schaal verliep vrijwel zonder problemen. De capaciteit van het netwerk en de benaderbaarheid van onze systemen werden goed gemonitord, zodat alles normaal door kon gaan in tijden van crisis. Er zijn ook een aantal ‘fallback scenario’s’ uitgewerkt zoals bijvoorbeeld het uitvallen van medewerkers en de eventueel gebrekkige prestaties van externe partners (zoals banken). Achmea heeft ons goed begeleid. Zowel qua faciliteiten als informatievoorziening.”

Over welke impact hebben we het dan?

Dat klinkt alsof alles gesmeerd verliep. Waren er geen hobbels op de weg?

“Wij communiceren graag digitaal met onze deelnemers, dat gaat snel en efficiënt en bovendien is het goed voor het milieu. Een enkeling wil wel graag informatie per post ontvangen. Op kantoor was dat eenvoudig; je liep naar de printer en stopte het gevraagde document in een envelop. Maar doordat we nu op grote schaal thuiswerken, en niet iedereen over een printer beschikt, gaat dat niet. Daarom leveren wij het nu digitaal aan bij een drukkerij die de post vervolgens voor ons verstuurt.”

“Een groot voordeel was dat thuiswerken niet nieuwe voor ons was”

Wat mis je zelf aan deze nieuwe vorm van werken?

“Ondanks dat we elkaar dagelijks digitaal spreken, mis ik het persoonlijke contact met het team. Even iemand in de ogen kijken om te zien hoe het écht met iemand gaat of een praatje bij het koffieapparaat met een collega uit een ander team. Daarom hebben we nu, voor wie wil, een dagelijks digitaal koffiemomentje om bij te praten en het even niet over werk te hebben.”

Zijn er ook mooie dingen voortgekomen uit deze crisis?

“Absoluut. We werken nog meer digitaal. Dat scheelt papier en is milieuvriendelijker. En ik ben supertrots op mijn team! Dat was ik al hoor, maar nu nog meer. In een onzekere periode word je ineens gedwongen om volledig thuis te werken. Soms met kinderen of andere huisgenoten. Natuurlijk was het even puzzelen met de bezetting aan de telefoon vanwege medewerkers met jonge kinderen maar gelukkig konden we dat onderling goed opvangen. We hebben geen achterstanden in onze werkzaamheden opgelopen en als het goed is, hebben onze deelnemers er nooit iets van gemerkt.”

Hoe vind je het zelf om vanuit huis te werken?

“Over het algemeen vind ik het erg prettig. Ik heb gelukkig een aparte werkkamer, waardoor ik ’s avonds ook echt mijn laptop dicht kan klappen en het werk achter me laat. Vaak ga ik aan het einde van de dag nog even wandelen, om mijn hoofd leeg te maken. Vroeger was de reistijd daar geschikt voor, maar nu wandel ik dus elke dag. Nog goed voor mijn gezondheid ook!”

En de toekomst. Hoe zie jij die?

“Ik mis mijn team heel erg. Ik zou graag weer samen in een ruimte werken of een keer een borrel drinken met elkaar. Maar ik blijf positief! Nog even volhouden en als iedereen gevaccineerd is, kunnen we hoop ik weer terug naar het oude ‘normaal’. Het thuiswerken zal waarschijnlijk blijven — ik verwacht met de mogelijkheid om soms ook op kantoor samen te zijn. Ik vind het mooi om te zien dat de reguliere bedrijfsvoering ook zeer goed in een thuiswerksituatie zijn doorgang kan vinden. Het beste van twee werelden, toch?!”

Over Suzanne Pama

Suzanne Pama werkt als Manager Operations Pensioenfonds Shell bij Achmea. Achmea is het coöperatieve moederbedrijf van onder andere Centraal Beheer, Interpolis en Zilveren Kruis.  Suzanne Pama woont in Brabant.